מה זה ממיר קטליטי

ממיר קטליטי ומערכות סינון חלקיקים ותפקידיהן

ממיר קטליטי הוא חלק צינורי המורכב על מערכת הפליטה של כלי רכב בעלי מנוע בעירה פנימית המהווה מקום לתגובה כימית שבה שאריות פחמימות מתהליך הבעירה נשרפות עד תום על מנת להקטין את זיהום האויר.

רכב בעל ממיר קטליטי מזהם עד פי 10 פחות מאשר רכב ללא ממיר קטליטי.

ממיר קטליטי מורכב בדרך כלל בין סעפת הפליטה לדוד העמעם המרכזי ובנוי מדוד מתכת המכיל בתוכו מבנה קרמי דמוי חלת דבש המצופה בזרזים שונים, במהלך פעולתו הממיר הקטליטי מגיע לטמפרטורות מאוד גבוהות _400-800 מעלות).

בישראל החל משנת 1994 חויבו כל בעלי הרכבים שיהיה להם ממיר קטליטי ברכב, בהמשך הזמן נדרשו הרכבים לבצע בדיקת זיהום אויר במהלך הלך מבחן הרישוי. במהלך הזמן שונה מיקומו של הממיר הקטליטי שהיה נימצא בין דוד הפליטה האמצעי לבין הצינור הקדמי במערכת הפליטה.

עם הזמן קודם הממיר הקטליטי לכיוון המנוע. ההיגיון שעומד מאחורי זה, ממיר קטליטי נכנס למצב עבודה תחת טמפרטורה מאוד גבוהה זאת אומרת ככל שהממיר הקטליטי רחוק יותר מהמנוע ככה יקח לו יותר זמן להיכנס לפעולה כתוצאה מכך הוא יזהם יותר זמן, לעומת זאת ברכבים חדשים הממיר הקטליטי נמצא ממש בסעפת הפליטה וכך הוא פועל בצורה יותר יעילה ומהירה ומזהם פחות.

סוגי ממירים קטליטים

בשוק הממירים בארץ ישנם המון סוגים של ממירים חלקם אפילו ללא שם יצרן (סינים) סוגי ממיר קטליטי "אחרים" שקיימים ממיר בעל חיישן אחורי, ממיר בעל חיישן באמצע, וממירים בלי חיישן ישנם ממירים קטליטים שטוחים, עגולים, גדולים יותר וגדולים פחות בנוסף לכל ממיר יש תקן מסוים אם זה תקן יורו 4 או יורו 5.

לא לכל הרכבים צריך לשים את התקן הגבוה ביותר, יש רכבים שמספיק תקן בינוני על מנת שהרכב יזהם בצורה תקינה. ברכבים בעלי שני חיישני חמצן ומעלה מחויבים בממיר קטליטי מסדרה גבוההה במידה ולא יותקן ממיר קטליטי מסדרה גבוהה נורת תקלת מנוע עלולה להופיע ולהתריע על תקלה.

עיקרון פעולתו של הממיר הקטליטי

פעולת הממיר הקטליטי היא: גזי הפליטה אשר יוצאים מהמנוע לכיוון הממיר מחממים את הממיר, חלקיקים שלא נשרפו עד תום נדלקים, מתבצע סינון ולאחר תהליך הסינון יוצאים גזי פליטה אשר מזהמים פחות.

מבנה הממיר הקטליטי

ממיר הקטליטי בנוי כך: בחלקו הקדמי יש מחבר קדמי עגול או שטוח ואחרי המחבר יבוא מקום לחיישן חמצן (למדא) המחובר אליו, בנוסף יש על הממיר עצמו פחית מגן מפני חימום, בתוך הממיר עצמו יש שתי חלות של ממיר וביניהן יש מרווח מסוים ומסביב החלות יש חומר מבודד על מנת למנוע תזוזה של הממירים.

בקצה/יציאה מהממיר למערכת הפליטה נמצא חיישן חמצן נוסף. במהלך עבודת המנוע מתקיימת השוואת נתונים בין החיישן הראשוני לחיישן האחורי, הנתונים מועברים למערכת ניהול המנוע.

מה זה ממיר קטליטי

מהם הסיבות/חדשות לתקלה בממיר קטליטי

  1. ממיר קטליטי שנסתם עקב בלאי מואץ וכאשר יש בעיות הצתה.
  2. נורת תקלת מנוע – מנורה בצבע כתום (דומה למנוע) שמתריעה על תקלה במערכת ניהול המנוע במקרה כזה צריך להתחבר לסורק תקלות ולבדוק את מהות התקלה.
  3. ממיר קטליטי רועש – יש מקרים שמופיע רעש מתכתי של חלקי מתכת שנוגעת במתכת, מגיע מכיוון התחתון של הרכב, אחת הסיבות שיכולות להיות זה ממיר קטליטי שבור/מתפרק פנימית.
  4. ירידה בביצועי הרכב כדי תופעת סחיבה עצלה.
  5. צריכת דלק מוגברת – צריכת הדלק גבוהה מהרגיל יש חשש שממיר הקטליטי פגום, ממיר פגוש יכול לגרום לתצרוכת דלק גובהה.
    מתריע לחיישנים להדליק את מנורת התקלה, משנה את תערובת יחס אויר דלק מה שיכול לגרום לעליה בתצרוכת הדלק ברכב, בנוסף במצב כזה יכול להיות ריח חזק של גזים גפרתיים לא שרופים במערכת הפליטה.
  6. ברישוי שנתי (טסט) הרכב נידבק במהלך בדיקת הרישוי בעמדת זיהום האויר, כאשר הערכים שנבדקים הם (CO ולמדא). כאשר יש בעיה באחד או בשני הערכים האלו הרכב נדרש לגשת למוסך לצורך בדיקה/תיקון. בדרך כלל הבדיקה כוללת גם בדיקת מחשב וחיישנים. במידה ואלו נמצאו תקינים תיתכן שהבעיה בממיר הקטליטי עצמו.

כיצד למנוע תקלה בממיר הקטליטי

טיפולים שוטפים לרכב לפי זמני טיפול, קילומטר או זמן החלפת החלקים בנדרשים, ניקיון של חיישני חמצן אלו חיישנים שנמצאים בשני צידי הממיר ברגע שחיישן יזהה בעיה הוא ישדר אותה למחשב הרכב ואז תופיע תקלת מנוע.
לפעמים הבעיה היא רק שהחיישנים מלוכלכים, שימוש בתוספי דלק עוזרים לדלק להישרף בצורה נכונה/יעילה יותר.

מסנן חלקיקים ברכבי דיזל (DPF)

תפקידו של מסנן חלקיקים הוא להפחית את הפיח המצטבר במערכת הפליטה של רכבים המונעים באמצעות סולר. במהלך הנסיעה המסנן לוכד בתוכו את חלקיקי הפיח לאחר פרק זמן מסויים המסנן מתחמם לטמפרטורה גבוהה של עד 600 מעלות וכך הפיח שמצטבר בו הופך להיות לאפר שנפלט לאויר היות והוא כבד יותר הוא שוקע מטה.

מסנן חלקיקים שנסתם

לוכד החלקיקים הינו מסנן האוגר בתוכו חלקיקי פיח הנוצרים מתהליך הבעירה במנוע.
מחשב הרכב בו מותקן מסנן החלקיקים מזהה כאשר המסנן נסתם ומשדר למערכת ההזרקה לחמם את המסנן ועל ידי כך לשרוף את הפיח שהצטבר בו.

כאשר המסנן נסתם מעבר לסף הרצוי מחשב הרכב מוריד את ביצועי המנוע על מנת להגן עליו מנזק במקרה כזה יש צורך לגשת למוסך לטיפול בבעיה.

מה זה ממיר קטליטי

גניבת ממיר קטליטי הסיבות

הגניבות מתבצעות עקב מתכת הפלדיום (מתכת אצילה מקבוצת הפלטיניום) אשר קיימת בממיר הקטליטי. מתכת זו הינה נדירה ומשתמשים בה לצורך יצור תכשיטים וציוד חשמלי. ערך המתכת של הממיר הקטליטי שווה מאות דולרים.

כיצד מתבצעת גניבת ממיר קטליטי

ממיר הקטליטי יושב על מערכת הפליטה מתחת לרכב, כל מה שהגנב צריך לעשות זה להגיע עם מסור דיסק ולהרים את הרכב בעזרת מגבה ולהיכנס מתחת לרכב ולנסר את אזור החיבור של הממיר הקטליטי למערכת הפליטה ולקחת איתו את כל הממיר.

פעולה שיכולה להתבצע תוך דקות בודדות, פעולה זו מתבצעת לרוב על ידי 2 גנבים כאשר אחד מבצע את הפעולה והשני בודק את השטח.

איך נזהה גניבת ממיר

זיהוי גניבת הממיר הקטליטי, רעש יתר הנשמע עם התנעת הרכב, בדיקה חזותית מתחת לרכב.

כיצד למנוע גניבת ממיר קטליטי

  1. לא להחנות במקומות שוממים.
  2. להחנות בצמוד לקירות וגדרות.
  3. סימון הממיר הקטליטי (הטבעת מספר רישוי של הרכב על הממיר).

כמובן כאשר נגנב ממיר קטליטי יש לגשת למוסך לצורך התקנת ממיר קטליטי חדש, ניתן להגיש תביעה לביטוח הרכב רק לאחר הגשת תלונה במשטרה.