תיבת הילוכים ידנית? אוטומט? או רובוטי?

תיבת הילוכים היא מערכת תמסורת מכנית המתאמת בין התקן מניע לבין התקן מונע כלשהו ומאפשרת לשנות את היחס בין מהירויותיהם.

מטרתה של תיבת ההילוכים היא שלכול מנוע יש תחום סל"ד  (סיבובים לדקה) שבו הוא אופטימלי. ההילוכים בנויים כך שישמרו את המנוע בתחום סל"ד היעיל במהירויות הנסיעה השונות ובעומסים המשתנים.

תיבות הילוכים נפוצות בכלי רכב

תיבת הילוכים רגילה

תיבת הילוכים רגילה נדרשת פעולה אקטיבית מצד הנהג בכל פעם שנדרשת החלפת הילוך. המצמד מאפשר ניתוק כוח מניע ושילוב להילוך המתאים. בכל פעם שרוצים לשנות חלוקת עומס בין המנוע וגלגלי הרכב בהתאם לתנאי הדרך. ניתוק הקשר ע"י המצמד כדי להעביר הילוך מבלי לפגוע במיכללי תיבת ההילוכים יש ללחוץ ברגע הנכון על דוושת המצמד.

המצמד בנוי מדיסקת חיכוך וטס לחץ, הוא יכול להפריד בין המנוע לתיבת ההילוכים. לאחר ההפרדה מחברים את המצמד בזהירות כאשר ההילוך המתאים משולב.

תיבת הילוכים זו נחשבת לבעלת מבנה יחסית פשוט והיא גם בעלת האמינות גובהה ונוטה פחות להתקלקל. הבלאי העיקרי נובע משימוש ביחידת המצמד שמאבד מיכולותיו כפונקציה של השימוש.

תיבת הילוכים ידנית

תיבת הילוכים רובוטית

תיבת הילוכים רובוטית מאפשרת ליהנות מהיתרונות של הגיר הידני והאוטומטי. זוהי תיבת הילוכים ידנית הפועלת ללא דוושת מצמד. תיבת ההילוכים כוללת מס' הילוכים קדמיים אך המעבר בניהם מתבצע בצורה אוטומטית.

המערכת הרובוטית יודעת כיצד להתאים את עצמה לתנאי הדרך והעומס, היא זאת שמנתקת בין המנוע והתיבה שמשלבת את ההילוך המתאים לפי תנאי הנסיעה.

התיבה הרובוטית מאפשרת לנהג את השליטה ברכב, במהירות הנסיעה וגם מאפשר לנצל נכון לחסוך בצריכת הדלק, היא מאפשרת לנצל את הספק הכוח של המנוע בצורה מרבית.

תיבת הילוכים רובוטית בעלת מצמדים (DSG)

מאפיין הפעולה של תיבה זו: כל העברות ההילוכים שינוי ביחסי העברה מתבצעים כמו בתיבת הילוכים ידנית רגילה, גלגלי שיניים, מערכת שילוב חרישי (סינכרונים) ומזלגות הפעלה.

תיבת ההילוכים מחוברת אל המנוע ובינה לבין המנוע מצויים מצמדים שהפעלתם מתבצעת בפקודת מחשב. בתיבת ההילוכים כמו כן מתבצע שילוב ההילוכים השונים בפקודת מחשב.

פעולת תיבת ההילוכים מצטיינת במהירות העברת ההילוכים כך שכמעט לא מורגשת החלפת ההילוכים, בגלל אופי עבודתה תחושה המשתמש נוחה כמו בתיבה אוטומטית מלא וכן חיסכון בתצרוכת הדלק (ניהול הפעולה על ידי מחשב).

קיימים שני סוגי מערכות מצמדים:

  • מצמד יחיד בד"כ קיים בתיבת הילוכים בעלת ארבע מהירויות בדרך כלל מצמד יבש.
  • מצמד כפול שיכול להופיע במערכת יבשה או במצמד רטוב (הפעלת המצמד הידראולית).

רכבים היברידיים רבים מצוידים בתיבת העברה חשמלית שפועלת בעצם כמו תיבת הילוכים רציפה. הגורם המניע הוא מנוע חשמלי שפועל כפונקציה של הגברת הכוח האלקטרו מניע. קיימת מערכת שיניים לצורך העברת כוח ושינוי כיוון תנועה, נוחיות בנהיגה ומומנט יחסי גבוה, ניצול טוב של הסוללה ההיברידית.

תיבת הילוכים אוטומטית (פלנטרית)

זאת תיבת הילוכים אוטומטית תיבה זו פועלת באופן שונה מתיבה ידנית בכמה היבטים. המשמעותי שבהם הוא החלפת ההילוכים העצמאית והיעדר מצמד, במקומו קיים ממיר מומנט שמאפשר חיבור המנוע לתיבה תוך כדי העלאת מומנט הכניסה מהמנוע.

ממיר המומנט דורש כוח סיבובי לשם הפעלתו ולשם כך הוא גוזל 10% עד 20% ממומנט המנוע, אובדן הכוח מתבטא בירידה מסוימת בביצועים וכל בעליה בצריכת הדלק. רכב עם תיבה אוטומטית יצרוך כ-10% עד 20% יותר מרכב בעל תיבה ידנית.

החיסרון בתיבת הילוכים פלנטרית נובע מתצרוכת דלק גבוהה יותר, יכולת האצה נמוכה יותר של הרכב, סיבה נוספת היא מנגנון ממיר מומנט אשר מחליף את המצמד. מנגנון זה יוצר חיבור בלתי ישיר בין המנוע לתיבת ההילוכים כדי לאפשר ניתוק חלקי (הניתוק והחיבור מתבצע ע"י גזירת נוזל הידראולי במערכת הטורבינה של הממיר) דבר זה גורם ליצירת חום גבוה במערכת, דבר המסרבל ודורש מערכת לסילוק חום יתר. מערכת זו דורשת טיפול והינה נוטה לתקלות ולאיבוד כוח ניכר.

דבר נוסף, כיום תיבות אוטומטיות רבות מצוידות במערכות לומדה (מחשב הרכב/תיבת ההילוכים) לומד את סגנון הנהיגה ומתאים את עצמו אל הנהג, תיבות אלו ישיגו צריכת דלק משופרת וכן ביצועים טובים יותר.

תיבת הילוכים רציפה (CVT)

היא תיבת הילוכים המאפשרת שינוי רציף בין אינספור יחסי העברה המוגבלים בשינוי יחסי העברה קיצוניים הנמוך והגבוה ביותר.

תיבת הילוכים רציפה היא חסרת הילוכים מובנים, היא מתבססת על מנגנון המכיל רכיב בצורת קונוסים המעביר בניהם כוח בעזרת רצועות או מגע ישיר. כיום בגיר רציף במקום רצועת גומי בחלק מדגמי הרכב קיימת שרשרת חומרים מרוכבים.

יתרון בתיבת הילוכים רציפה – עלות יצור נמוכה, משקל קל יותר, יעילות עבודת המנוע יכול להימצא בשיא היעילות שלו ורק יחסי העברה של התיבה משתנים.

חסרונות בתיבה רציפה – תיבת ההילוכים עצמה יקרה ומורכבת בה רצועת גומי שנשחקת במשך הזמן, לא בנויה להתמודד עם מנועים חזקים.

מאפיין נוסף בתיבת הילוכים רציפה – במהלך הנסיעה פעולת הילוכים חלקה, לא יורגשו העברות הילוכים חדות, קפיצות או רעידות בעת האצה או נסיעה בפקקים.

תיבת הילוכים רובוטית

תחזוקה נכונה של תיבת ההילוכים

טפלו בתיבת ההילוכים רק במוסכים מורשים מטעם היבואן, שמרו על התיעוד של כל טיפול ודאגו לפירוט שכולל גם את הקילומטר.

החלפת שמנים לפי הוראות יצרן, שמן איכותי חיוני בשמירה על הרכיבים הפנימיים בתוך תיבות ההילוכים, יש לדאוג להחלפת שמן לפי מה שנקבע בהוראות היצרן ולמאפייני התיבה.

לסיכום

חלוקת התיבותיתרונותחסרונות
תיבה רגילה ידנית*פשטות מבנה והפעלה.
*חסכון בדלק בנסיעה שוטפת/שיוט.
*תחושת שליטה אקטיבית של המשתמש/תכנון נהיגה.
*חסכון בבלמים.
*נהיגה אקטיבית יותר פעילות נהיגה/נהג בתנועה עירונית/פקקים.
*בלאי יתר מערכת מצמד.
תיבה אוטומטית*נוחות פעולה חלקה במעבר הילוכים.
*הנהג/ת שולט בהיגוי ובלימה בלבד. בתיבות טיפטרוינק (הנהג יכול לשלוט ולתכנן שליטה) במעבר ההילוכים בלבד.
*תצרוכת דלק גבוהה.
*מערכת יקרה לתחזוקה.
תיבה רובוטית*כל היתרונות של התיבה האוטומטית.
*חסכון התצרוכת דלק לעומת התיבה האוטומטית.
*ניהול ממוחשב מלא לפי צרכי העומס ותנאי התנועה.
*מערכות בקרה ומחשוב המושפעות ממערכות חשמל הרכב.
*רעידות לפעמים ממערכת המצמדים.
*בלאי מצמדים.
תיבה רציפה*מבנה יחסית פשוט, אין מעבר הילוכים, תחזוקה יחסית פשוטה, יתרונות של תיבה אוטומטית.*תקלות יחודיות.
*תחושת החלקה בעומס.
*תצרוכת דלק יחסית גבוהה.
*מצמד בהפעלה הידראולית.

המלצות

תיבה רגילה

מתאימה במיוחד למשתמשים המבצעים ק"מ נסיעה רב מחוץ לעיר.

תיבה אוטומטית

מתאימה לרכבים שמירב הנסיעה שלהם מתבצעת בסביבה אורבנית (מסיבות נוחיות).

תיבה רובוטית

מתאימה לכל סוגי המתמשים (כל היתרונות של תיבה אוטומטית).

תיבה רציפה

כנ"ל ובמיוחד לרכבים שאינם פועלים בעומס רב.

אם הגעתם עד לכאן כנראה שנהניתם מקריאת המאמר, יש לכם שאלות בנושא? כתבו לנו בתגובות ונענה בהקדם.