האם כדאי לקנות רכב חשמלי?

האם כדאי לקנות רכב חשמלי היא שאלה שהרבה אנשים שואלים את עצמם כיום. וכרגיל, התשובה: תלוי את מי שואלים!

הצגנו את השאלה לבעלי רכב פרטי ולנהגים מקצועיים, עִיינּו בחוות דעת מקצועיות – התובנות לפניכם:

יבואני ומשווקי הרכב בישראל מציפים אותנו מדי יום בהצעות מפתות לרכישת רכב חדש. הפיתוי נמצא בעיצוב, נוחות, ביצועים, חיסכון, מחיר וכו', וכמובן בסוג המנוע: בעירה פנימית, היברידי או חשמלי.

לכן, השאלה "האם כדאי לקנות רכב חשמלי?" נשמעת לעיתים קרובות, וננסה לבחון אותה כאן על פי מספר פרמטרים.

מדדים לכדאיות קניית רכב

כדאיות קניית רכב מבוססת על מספר פרמטרים: אמינות, בטיחות, ביצועים, צריכת דלק, חוויית נהיגה, זיהום אוויר ומחיר. במהלך הזמן מתווסף עוד פרמטר – פופולריות.

הפופולריות משקפת את סחירות הרכב המשומש ואת זמינות החלפים המשומשים, אשר מוזילים עלויות כשהרכב נכנס למוסך.

ככל שרכב פופולרי יותר, יותר כלי רכב מסוגו מעורבים בתאונות דרכים. רכב שלא ניתן להחזיר לכביש מועבר בעזרת שירותי גרירה לפירוק, וחלקיו מגדילים את זמינות החלפים המשומשים ואת מחיריהם.

פרמטר נוסף, רלוונטי לעת עתה לרכבים חשמליים בלבד, היא שאלת זמינות הטעינה. בשעה שתחנות דלק פזורות ברחבי הארץ בפריסה צפופה, נקודות טעינה לרכבים חשמליים עדיין פחות זמינות.

בעלים של רכב חשמלי שנתקע בדרך עם סוללה ריקה לא יכול לקפוץ לתחנת דלק קרובה ולחזור עם בקבוק דלק. הברירה היחידה העומדת בפניו היא להזמין שירות גרירת רכבים.

האם כדאי לקנות רכב חשמלי

רכב חשמלי פרטי מול רכב פרטי בעל מנוע בעירה פנימית

רוב כלי הרכב הנעים בכבישי ישראל עדיין מונעים על ידי מנוע בעירה פנימית. אחריהם נפוץ השימוש בכלי רכב היברידיים. סביר להניח שהשאלה: האם כדאי לקנות רכב חשמלי? רלוונטית לנוהגים בשני הסוגים הנ"ל.

תשובה מעניינת קיבלנו מנהגי מוניות המשתמשים ברכב היברידי, ועל כך בהמשך.

נבחן, אם כן, את השאלה הזו על פי הפרמטרים שהגדרנו קודם:

צריכת דלק – יותר כדאי לקנות רכב חשמלי. קיים פער עצום בין עלויות האנרגיה הדרושות להפעלת רכב חשמלי לעומת רכב עם מנוע בעירה פנימית.

קיים גם פער בין צריכת הדלק של רכבים עם מנוע בעירה פנימית בינם לבינם, אבל הפער בעלות האנרגיה בינם לבין חשמלי כל כך גדול ולכן הוא מכריע חד משמעית בשאלת הכדאיות לטובת הרכב החשמלי.

זיהום אוויר – אין תשובה חד משמעית. רכב עם מנוע בעירה פנימית פולט גזים רעילים, המשפיעים לרעה על אפקט החממה ועל איכות הסביבה.

רכב חשמלי אינו פולט גזים רעילים. על פניו נדמה, וכך גם נוהגים לשווק אותו, שהוא לא גורם לזיהום אוויר ותורם לשמירה על איכות האוויר שאנחנו נושמים והסביבה.

אלא שבהתבוננות מעמיקה יותר אי אפשר להתעלם מעובדות המערערות את התפיסה הקיימת. במדינת ישראל החשמל מיוצר מדלקים מאוד מזהמים.

מספיק להסתכל על העשן המתמר מארובת רידינג ומארובות תחנת החשמל בחדרה כדי להבין שאין ארוחות חינם. הזיהום שנחסך בכלי רכב חשמליים גובה מחיר בתהליך ייצור החשמל.

בארצות בהן נפוץ ייצור חשמל בתחנות כוח המופעלות בכוח מפלי מים הסיפור שונה. שם נוטה כף הכדאיות לטובת הרכב החשמלי. אבל, אנחנו חיים בישראל, וכאן לכדאיות בעניין זה אין תשובה חד משמעית.

נקודה נוספת המשפיעה על זיהום האוויר הוא תהליך ייצור הסוללות וסילוקן לאחר השימוש. סוללות משומשות משחררות רעלים מסוכנים.

יתרה מזו, לאחרונה נטען כי הזיהום שמשאירה אחריה סוללת רכב משומשת שווה בכמותו לפסולת שרכב חשמלי חוסך במהלך 9 שנים של נסיעה.

במילים אחרות, רק החל מהשנה העשירית רכב חשמלי מתחיל להצדיק את כדאיותו מבחינת זיהום האוויר. ומזה ארצות עשירות במפלי מים לא יכולות לברוח, לא כל שכן אנחנו בישראל.

ביצועים – תיקו! מאז המצאת הרכב החשמלי הראשון (על כך בהמשך) היתה למנוע בעירה פנימית יתרון עצום על פני החשמלי. זו גם הסיבה שבמשך כמאתיים שנה שלט מנוע הבעירה הפנימית בכבישים.

אבל, התמורות הטכנולוגיות בתחום המוטוריקה מציבים כיום אלטרנטיבה של כלי רכב חשמליים בעלי ביצועים שלא נופלים, ואולי אפילו עולים על ביצועים של כלי רכב בעלי מנוע בעירה פנימית.

לדוגמה, טסלה מודל 3 מציגה ביצועים (LONG RANGE PERFORMANCE) שלא הרבה כלי רכב ממונעי בנזין יכולים להתחרות בהם. על פי נתוני היצרן: תאוצה מאפס למאה קמ"ש – 3.3 שניות, מהירות מקסימלית – 261 קמ״ש.

אם כן, על פי פרמטר הביצועים, כדאי לקנות רכב חשמלי, אם כי ביצועים הם הפרמטר הכי חשוב לכם תוכלו להנות גם מרכב בעל מנוע בנזין.

אמינות – במובנים מסוימים כדאי, במובנים אחרים עדיין לא ברור. יצרני כלי הרכב החשמליים טוענים כי מנוע חשמלי מתבלה פחות ממנועים אחרים.

יש בו פחות רכיבים נעים, לא צריך להחליף בו שמן, מסנני שמן ומסנני אוויר. פשוט אין בו את הרכיבים האלה.

לכן, משווקי רכבים חשמליים ממליצים להגיע למוסך מורשה באופן תקופתי רק לשם בדיקה כללית. בדיקה כזאת יכולה לגלות בלאי בשאר חלקי הרכב בדומה לבלאי המצטבר בכלי רכב אחרים.

מבחינת אמינות המנוע, אם כן, יותר כדאי רכב חשמלי. אבל במקביל, אנחנו שומעים מדי פעם על תקלות במערכת החשמל של הרכב החשמלי שמסתיימות בשריפת הרכב עד עפר ואפר.

זה לא קורה הרבה, אך בשל הניסיון הקצר יחסית, כדאי לשים לב לבעיה המסתמנת שעלולה לפגוע עם הזמן באמנות הרכב החשמלי.

בטיחות – כדאי לקנות אבל לא יותר ולא פחות מרכב אחר. את בעיית האמינות הנדירה שתוארה בסעיף הקודם, אפשר להכניס גם לסעיף הבטיחות. אבל כיוון שהיא נדירה אין לבחון אותה בשאלת כדאיות הקניה.

יצרני הרכב משקיעים במיגון אקטיבי ופסיבי של הרכבים, ובסך הכל אין לכלי רכב חשמליים עדיפות במובן זה על כלי רכב אחרים.

קיימים, כמובן, הבדלים ברמת המיגון בין רכב לרכב, ואותם צריך לבחון כשקונים רכב, ללא קשר למנוע שמפעיל אותם.

חוויית נהיגה – יותר כדאי לקנות רכב חשמלי. מנוע חשמלי שקט מאוד. לא שומעים אותו בנסיעה כשהחלונות סגורים ולא כשהחלונות פתוחים.

פעולת המנוע חלקה, וחוסכת את הרעידות שמייצר מנוע בעירה פנימית כתוצאה מפעולת הרכיבים הנעים בתוכו. שאר הגורמים כמו נוחות, ריפוד, מולטימדיה וכד' מספקים את אותה חוויית נהיגה כמו רכבים אחרים.

אבל השקט והזרימה החלקה מייצרים חווית נהיגה המצביעה חד משמעית שיותר כדאי לקנות רכב חשמלי.

מחיר – כדאי לקנות רכב חשמלי, אבל! כניסתה של טסלה לשוק הרכב בישראל יצרה דימוי יקר לכלי רכב חשמליים. אבל, טסלה היא לא כלי הרכב החשמלי היחיד הנמכר בישראל.

כיום כמעט כל יצרניות הרכב מייצרות לפחות דגם אחד של מכונית חשמלית. אמנם לא את כולן אפשר לקנות בארץ, אבל מספר דגמים סיניים מוצעים למכירה במחירי עלות תועלת שווים למדי.

וכמו בכל נושא של כדאיות, גם כאן קיים אבלI והאבל הוא התקציב שעומד לרשותכם. לכן כדי לענות על השאלה: האם כדאי לקנות רכב חשמלי, בחנו היטב את כל המדדים שהצגנו.

שקללו את הפרמטרים והעמידו אותם מול המחיר. קחו בחשבון את החיסכון בשימוש השוטף והפחיתו אותו מהמחיר.

אם התוצאה קרובה לתקציב שלכם, יתכן שבעזרת הלוואה תקבלו תשובה חיובית לשאלה: האם כדאי לקנות רכב חשמלי. ואם לא, תמיד יהיו עוד הזדמנויות.

האם כדאי לקנות רכב חשמלי

רכב חשמלי פרטי מול רכב היברידי פרטי

טכנולוגיית הסוללות הנטענות עשתה קפיצת דרך ענקית בעשרים השנים האחרונות. הנפח הפיזי של הסוללה הצטמק ומאפשר כיום אחסון נפח חשמלי גדול בהרבה מבעבר. במקביל גם ירד מחיר הסוללה.

לרכב החשמלי בגרסתו הנוכחית קדם הרכב ההיברידי, המונע לחילופין על דלק ועל כוח חשמלי.

נהגי רכב היברידי פרטי שרוצים לעשות צעד קדימה ושואלים את עצמם: האם כדאי לקנות רכב חשמלי? יקבלו תשובה חלקית תוך בחינת מדדי הקניה שהוצגו עד כה בכתבה, ותשובה משלימה בשורות הבאות.

מונית חשמלית מול מונית היברידית

את השאלה "האם כדאי לקנות רכב חשמלי", חייבים להעמיד לא רק מול רכב בעל מנוע בעירה פנימית, אלא במיוחד מול הרכב ההיברידי.

פנינו למספר נהגי מונית הנוהגים ברכב היברידי והצגנו מפניהם את השאלה: "האם כדאי לקנות רכב חשמלי?". קיבלנו מכולם תשובה דומה שיש בה היגיון רב.

נהגי המוניות שנשאלו חושבים שרכב חשמלי הוא התפתחות משמעותית עבור פרנסתם, שיכולה לחסוך להם הרבה הוצאות, הנובעות מצריכת דלק.

אלא שבשלב זה, בו סוללה מספיקה לכ-400 עד 600 ק"מ בלבד הם לא יכולים להרשות לעצמם לעבור לרכב חשמלי מלא. טעינת הסוללה לוקחת זמן ודורשת זמינות של נקודות טעינה.

ואם יחליטו להמר על נסיעה ארוכה שהכנסה יפה בצידה, זה עלול להסתיים במונית תקועה באמצע שומקום עם סוללה ריקה, לקוח עצבני, הזמנת שירותי גרירה ורווח שיגמר בהפסד מהדהד.

האפשרות והחשש להיתקע במהלך נסיעה ארוכה יחייב אותם לוותר על נסיעות למרחק של מעל 400-600 ק"מ, וזה כמובן לא בא בחשבון.

הם מחכים לקפיצת דרך נוספת בתחום הסוללות הנטענות. כיום כבר מדברים על טכנולוגיה שתאפשר טעינה מהירה ותספק חשמל למרחק נסיעה כפול מהנוכחי.

כשזה יקרה, הם אומרים, נעבור לרכב חשמלי. עד אז הם יאלצו להסתפק ברכב היברידי.

מהרכב החשמלי הראשון עד התשובה לשאלה: האם כדאי לקנות רכב חשמלי?

הרכב החשמלי הראשון הוצג בצרפת בשנת 1881. זה היה מזמן, ואם היינו שואלים את השאלה שבכותרת במהלך 150 השנים שעברו מאז, התשובה היתה שלילית.

ביצועי מנוע הבעירה הפנימית הציג ביצועים טובים ללא שיעור בהשוואה למנוע החשמלי, והשאר היסטוריה.

הרכב הרכב החשמלי חזר לכבישים לפני כשלושים שנה. הרכב באדי (Buddy) מיוצר בנורבגיה משנת 1991.
ומשמש כרכב מיקרו עירוני לשלושה נוסעים עד עצם היום הזה.

הבאדי נמכר בסדרי גודל של מאות עד אלפים בודדים מדי שנה, ואולי מהמספרים הדחוקים אפשר ללמוד שאת הרכב החלוצי הזה לא מי יודע מה כדאי לקנות.

היום הסיפור שונה לגמרי, ואם צריך לסכם ולענות במילה אחת על שאלה: האם כדאי לקנות רכב חשמלי? התשובה היא כן!