כבישי ישראל מלאים בכלי רכב חדשים.האם זה אומר, שהמצב הכלכלי במדינה כל כך טוב? שכולם מיליונרים? ממש לא! התשובה – מימון רכב.
שגשוג ענף מימון הרכב בישראל
כבר אמר מי שאמר שרכב זה הרבה יותר מכלי שצריך להעביר אותך ממקום למקום. ואם בגד עושה את האדם, אז רכב אולי אפילו יותר. לא במהות, אבל בהחלט כן מבחינה תדמיתית ומבחינת הסטטוס החברתי.
זה לא סוד שעם ישראל אוהב להשתמש בכרטיסי אשראי. תספרו כמה כרטיסי אשראי יש לכם בארנק. בטוח שיותר מאחד! ומה זה כרטיס אשראי אם לא סוג של מימון מוצרי צריכה?!
איפה שיש אנשים שמוכנים להוציא כסף תמיד יהיה מי שיקפוץ על ההזדמנות לממן את ההוצאה. ובכל הנוגע לרכב, הרי שמדובר בהוצאה גדולה, למעשה השניה בגודלה אחרי אחרי קניית בית.
אז כדי להבין מה זה מימון רכב, פשוט תחשבו על זה במונחים של משכנתא לרכב, או במונחים של הסדר לפריסת תשלומים בכרטיס אשראי.
גופים פיננסים במדינה גילו כבר מזמן את הפוטנציאל העסקי הגלום במימון רכב, וכתוצאה מכך ענף מימון הרכב בישראל משגשג, ואיתו מספר כלי הרכב החדשים בכבישים.
מימון רכב חדש על ידי חברות ליסינג (הֶחְכֵּר)
בישראל 5 חברות ליסינג גדולות השולטות בשוק, ועוד מספר חברות קטנות, המחזיקות ציי רכב בסדר גודל של כמאתיים אלף מכונית, ומתחרות על כיסו של הנהג הישראלי עם הצעות מימון מפתות.
מה זה ליסינג (הֶחְכֵּר)? ליסינג היא שיטת מימון שאומרת לצרכן החושק ברכב חדש, שלם אחוז מסוים במזומן, נניח 20% ממחיר הרכב, סע ברכב במשך תקופה מוסכמת מראש, וכל חודש תשלם את יתרת הסכום.
קיימים חוזי ליסינג המאפשרים לחוכר להתחייב להחזר חודשי קבוע המתאים לתזרים המזומנים האישי שלו, ובסוף התקופה להשלים את היתרה.
גובה התשלומים כולל כמובן את עלות הרכב בתוספת הצמדה ואת הקופון החודשי שחברת הליסינג גוזרת. בכל תקופת הליסינג הרכב רשום על שם החברה.
אבל חברת הליסינג אומרת לקונה עוד משהו: בתום תקופת הליסינג יש לך שתי אפשרויות – אם תרצה להעביר את הרכב על שמך, אהלן וסהלן. עשה העברת בעלות והרכב כולו שלך.
האפשרות השניה – תחזיר את הרכב, קח רכב חדש במקומו, והחל מאותו רגע מתחילים תוכנית מימון חדשה תואמת למחיר הרכב החדש ולתנאי השוק באותה עת.
מימון רכב משומש על ידי חברות ליסינג
מה עושות חברות הליסינג עם הרכבים המשומשים? טוב ששאלתם! יש חברות שמפעילות מסלול ליסינג לכלי רכב משומשים, בדרך כלל לא משומשים מדי, אלא משנתון של שנים בודדות אחורה.
רכבים משומשים אחרים פשוט נמכרים. במחירוני רכב קיים סעיף "בעלות קודמת". כשבסעיף מופיע "חברת השכרה/חברת ליסינג" משמעות הדבר הפחתה של 22% ממחיר הרכב.
קיימת תפיסה לפיה הנוהגים ברכב ליסינג קורעים את הרכב. יתכן שזה נכון לגבי רכב שכור, ואולי גם לגבי רכב ליסינג.
אבל קיימת עוד שיטת ליסינג שלעניות דעתנו ראוי היה להתייחס בה קצת אחרת למחיר רכב משומש. זאת בשל התחזוקה השוטפת של הרכבים במשך כל תקופה העסקה.
מימון רכב בשיטת ליסינג תפעולי
ליסינג תפעולי מקובל בעיקר בחברות וארגונים, המעניקים רכב לעובדים כחלק מתנאי העסקה. החכר מסוג זה נערך בדרך כלל לתקופה של 3 שנים. החברה משלמת עבור חכירת הרכב, וההסכם כולל את תחזוקת הרכב.
ציי רכב בחברות וארגונים נעזרים בשירותי קצין בטיחות בתעבורה. במסגרת זו מתבצע מעקב שוטף אחר כשירות הרכב, וכשהרכב נכנס למוסך ההוצאה על חשבון חברת הליסינג.
ללא ספק – חתיכת בונוס, במיוחד כשעסקת הליסינג כוללת גם כיסוי ביטוחי, אגרות רישוי, וברי המזל במיוחד נהנים גם ממימון הוצאות הדלק.
מימון רכב באמצעות הלוואה בנקאית
כשצריך הלוואה הבנקים הם הראשונים שיזדרזו להציע אותה. הלוואה בנקאית למימון רכב היא מוצר נוסף במסגרת מגוון המוצרים שהבנק מציע ללקוחותיו.
פעם קוראים לזה הלוואה לשיפוץ, פעם הלוואה לחתונה ופעם הלוואה לרכב – בסופו של דבר זו אותה גברת בשינוי אדרת.
הלוואה למימון רכב תכלול את הסכום הדרוש לקניית הרכב, ובפריסת תשלומים פלוס ריבית הנהוגה באותו זמן בבנק.
מימון רכב על ידי חברת ביטוח
חברות הביטוח, שהם גופים פיננסיים אדירים, הצטרפו בשנים האחרונות לענף מימון הרכב. השיטה דומה לשיטת המימון הבנקאי, אך ייתכן שהתנאים עדיפים. תמיד שווה לבדוק לפני שמתחייבים.
מימון רכב בטרייד-אין
חברות טרייד-אין מציעות לבעלי רכב משומש הרוצים להחליף את רכבם, להיכנס לאולם התצוגה של החברה, לבחור רכב המתאים להם ולבצע עסקת חליפין.
במסגרת זו יקבל הלקוח זיכוי בגובה מסויים (בדרך כלל פחות ממחיר המחירון) עבור רכבו ויהנה מתשלומים בתנאים ובפריסה מוסכמים מראש.
בשיטה זו, נהנה הלקוח ממימון עבור החלק הכספי שאינו מצוי בכיסו בעת ביצוע העסקה, ולא פחות חשוב – הוא חוסך את הזמן וכאב הראש הכרוכים במכירת רכב.