צביעה אלקטרוסטטית על בסיס אדהזיה

קסטומיזציה ושדרוגים לרכב על ידי צביעת ג'נטים, חלקי מנוע, צביעת קליפרים בתנור ועוד

חשיבות תהליכי הכנה מקצועיים כולל ניקוי חול לפני צביעה אלקטרוסטטית אלומיניום ומתכות אחרות

צביעה אלקטרוסטטית באבקה בתהליכים הזהים לתהליכי הצביעה התעשייתית של יצרני חלקי הרכב מחייבת ביצוע ניקוי חול יסודי כהכנה מקדימה.
חלק בלתי נפרד מביצוע קסטומיזציה ושדרוגים לרכב היא שינויים ותוספות חיצוניות, פנימיות ואף שדרוג ותוספות למערכות המנוע החל במערכת היניקה ועד מערכת הפליטה.

נדגיש כי אנו מתייחסים לרכב 4 גלגלים אך כל האמר נכון גם לגבי רכב דו-גלגלי וחלקו נכון גם לשלדות אופניים איכותיות.

לקריאה נוספת:

צביעה אלקטרוסטטית

בביצוע קסטומיזציה ושדרוגים לרכב ניתנים לרכישה חלק מהפריטים הרבים מוכנים ישירות מיצרני חלקי רכב ייחודיים.
יחד עם זאת תהליכי קסטומיזציה יסודיים לרכב דורשים לעיתים צביעה מחדש או צביעה לשינוי צבע של חלקים רבים.
צביעה אלקטרוסטטית באבקה היא התהליך המקצועי ביותר על מנת לקבל צביעה ברמות גימור זהות ליצרני חלקי קסטומיזציה מובילים.

אז איך עובדת צביעה אלקטרוסטטית באבקה

תהליך הצביעה האלקטרוסטטית מבוסס על עקרון ה"אדהזיה" (Adhesion) שמסביר את הנטייה של חלקיקי חומר או שטח פנים שונים זה מזה, בהרכבם המולקולרי להיאחז, להיצמד זה לזה.
בשל מטען אלקטרוסטטי שונה ברמת המולקולות הנטייה של מולקולות החומרים השונים היא להיצמד זה לזה.

תהליך צביעה אלקטרוסטטית באבקה מתבצע על ידי טעינת חלקיקי אבקת הצבע במטען חשמלי מנוגד למטען החשמלי של פני השטח של החלק המיועד לצביעה.
תכונת אדהזיה מצמידה את האבקה לשטח הפנים החשוף של הגוף המיועד לצביעה באופן שווה עד רמת החלקיקים.
על מנת לקבע את שכבת הצבע, להקשות ולהפוך אותו לחלק אינטגרלי של החלק המיועד לצביעה יש לקלות את החלק בתנור בחום גבוהה מאוד.

מה חשיבות ניקוי חול לפני ביצוע צביעה אלקטרוסטטית על בסיס אדהזיה

פיזור הצבע על שטח הפנים של החלק אותו אנו מכינים לקסטומיזציה תלוי בחשיפה מלאה של שטח הפנים של החומר ממנו עשוי החלק.
ללא חשיפה מלאה חלקיקי האבקה לא יצמדו לגוף החלק ושכבת הצבע שיתקבל יהיה פגום, לא אחיד ולא עמיד.
ניקוי חול יסודי הוא האמצעי היעיל והאיכותי ביותר על מנת להסיר גם חלקיקי לכלוך, שומן או הצבע הקודם גם את הזעירים ביותר.

היתרון בניקוי חול שהוא מאפשר ביצוע ניקוי יעיל גם בנקודות וחיבורים שהגישה אליהם בעייתית באמצעים מכניים אחרים.
יתרון נוסף הוא באפשרות לקבוע את העצמה ועומק הניקוי על ידי שליטה הן בלחץ האוויר וכן בגודל חלקיקי החול ורמת הקושי שלהם.

כיום מקובל להיעזר בניקוי חול לפי מרבית תהליכי הצביעה האלקטרוסטטית המקצועית של חלקי רכב בתהליכי קסטומיזציה.

צביעה אלקטרוסטטית

דוגמאות לחלקי רכב שמקובל להשתמש בהם בקסטומיזציה ודורשים צביעה אלקטרוסטטית

צביעת קליפרים – ניתן לרכוש צבעים נוזליים לקליפרים שאינם מבוססים על אדהזיה.
אולם בעלי מקצוע העוסקים בהתאמה אישית ושדרוגים לרכב נוהגים לשלוח את הקליפרים לסדנת צביעה תעשייתית.
כמובן שניתן לרכוש קליפרים שעברו צביעה אלקטרוסטטית על ידי יצרני חלקי הרכב.

צביעת ג'נטים – בין אם מדובר בצביעת ג'נטים לצבע ייחודי או חשיפה וחידוש ג'נטים בתהליך השדרוגים לרכב.
ניקוי חול יסודי הוא שלב הכרחי כהכנה לצביעה מחודשת או חשיפת פגמים ותיקונם.

צביעת שלדות אופניים ואופנועים – חלקים רבים בשלדה של רכבים דו גלגליים עשויים אלומיניום או סגסוגות אחרות.
צביעה אלקטרוסטטית אלומיניום מיועדת לטפל במקצועיות, לאפשר גם לרכבים דו גלגליים צביעה ברמת גימור הזהה ליצרניות השלדה.

צביעת קרבורטורים וסעפות יניקה – גם חלקים אלה דורשים צביעה ברמה תעשייתית על מנת להבטיח שתהליך קסטומיזציה וההתאמה של הרכב יהיה עמיד לאורך זמן.

צביעת סעפת פליטה ואגזוז – חלקים אלה חשופים לטמפרטורות גבוהות במיוחד ולכן צובעים אותם בצבע קרמי עמיד בחום גבוה עד 1100 מעלות (סרמור).

שימוש בצבעים רגילים עמידי בחום עד 800 מעלות לא מבטיחים עמידות והגנה על החלק ובידוד מיתר חלקי המנוע והרכב.
גם על מנת להשיג שכבה אחידה וטובה של צבע קרמי עמיד בחום גבוה מומלץ לבצע ניקוי חול מקצועי על מנת ששכבת הצבע תהייה אחידה ועמידה.

אנו ממליצים בחום עם תהליכי ניקוי חול וצביעה אלקטרוסטטית מקצועיים כאשר אתם שוקלים תהליכי קסטומיזציה לרכב שלכם.