מי המציא את הגלגל?

מתי החל הגלגל להיות חלק בלתי נפרד מתהליכי ייצור של מוצרים נוספים

איזה תרומה היתה למי שהמציא את הגלגל ומה הן התרומות המשמעותית ביותר של הגלגל משחר ההיסטוריה עד ימינו אלה

מי המציא את הגלגל היא שאלה שיש צורך במבט היסטור על מנת לספק עליה תשובה נאותה.
המצאת הגלגל מיוחסת לחברות עתיקות יומין, ולכן זה יכול להיות מאתגר לאתר אדם או תרבות ספציפיים האחראים ליצירתו שיכולים להוות תשובה חד, חד ערכית על השאלה מי המציא את הגלגל.

הגלגל הוא אחת מאותן המצאות בסיסיות שייתכן והומצאו והופיעו באופן עצמאי במספר מקומות שונים לאורך זמן.

על אף שהגלגל נמצא בסביבתנו בחיי היומיום יש אנשים שמעניקים לגלגלים תשומת לב מיוחדת, למשל בעלי רכבים אשר משדרגים את גלגלי הרכב בעזרת צביעת ג'נטים, והופכים את נוכחות הגלגל לבולטת וזוהרת.

לקריאה נוספת:

אז מי באמת המציא את הגלגל ומתי?

העדות המוקדמת ביותר לכלי רכב על גלגלים מגיעה מתוך ממצאים ארכיאולוגיים שהתגלו במסופוטמיה (היא עיראק של ימינו) אשר מצביעים על קיומו של גלגל כבר בסביבות 3500 לפני הספירה.

כלומר שמי שהמציא את הגלגל היה אדם שחי לפני יותר מ-5500 שנה.

השומרים שחיו במסופוטמיה העתיקה היו בין האנשים הידועים הראשונים שהשתמשו בגלגלים לתחבורה.

בתחילה הם השתמשו בגלגלים על עגלות ומרכבות, מה ששדרג וגרם לשיפור משמעותי של היעילות בתחום העברת סחורות ואנשים.

עם זאת, חשוב לציין הגלגלים הופיעו באופן עצמאי וללא קשר גם במקומות אחרים בעולם.

לדוגמה, ישנן עדויות לצעצועים על גלגלים בתרבויות עתיקות במרכז אירופה המוארכות לסביבות 3000 לפני הספירה.

בסין, כלי רכב על גלגלים היו בשימוש עד המאה ה-14 לפני הספירה.

אמנם לא ניתן בתשובה פשוטה לענות על מי המציא את הגלגל ולייחס את המצאת הגלגל לאדם בודד, אך אנו יודעים בבירור כי תרבויות עתיקות שונות, זיהו והכירו בתועלת הרבה של הגלגל ואף פיתחו באופן עצמאי את השימוש בו למטרות שונות ומגוונות.

המצאת הגלגל הייתה צעד מכריע בהתקדמות הטכנולוגית האנושית והייתה לה השפעה עמוקה על התחבורה, החקלאות והיבטים שונים של חיי היומיום שמהם אנו נהנים עד היום.

מי המציא את הגלגל – אז והיום

הגלגל נותר עד ימינו אלה המצאה בסיסית וחסרת תחליף בהיבטים שונים של תחבורה ופעולה של מכונות.
הגלגל עדיין נמצא בשימוש נרחב ביישומים רבים היום בגלל היעילות, הפשטות ויעילות העברת הכוח שלו על מנת לאפשר תנועה מעגלית.

אמנם היו התקדמות טכנולוגית וחידושים שונים בתחום התחבורה והמכונות.

אך עד ימינו אלה החידושים השלימו או שיפרו לעתים קרובות את הרעיון הבסיסי של הגלגל במקום להחליף אותו לחלוטין.

כן! גם בטסלה וכן במכוניות חשמליות אוטונומיות אחרות יש שימוש מגוון בגלגלים על אף ההתפתחות הטכנולוגית.

מי המציא את הגלגל

דוגמאות לחידושים בתחום התחבורה המודרנית אשר "מתלבשים" על המצאת הגלגל.

  • צמיגים: צמיגים הם פיתוח מכריע המשלים את הגלגלים המקוריים שהיו עשויים אבן, עץ מתכת וכו'.
    צמיגים מספקים אחיזה, בלימת זעזועים וביצועים משופרים על משטחים שונים.
    צמיגים מודרניים עשויים מגומי וחומרים אחרים המיועדים למטרות ספציפיות, כגון תנאי כביש, שטח ומירוצים.
  • מנועי בעירה פנימית (בוכנה): המצאת מנוע הבעירה הפנימית חוללה מהפכה בתחבורה על ידי מתן אמצעי יעיל יותר להמרת דלק לאנרגיה מכנית.
    עם זאת, מנועים אלה משמשים בדרך כלל בשילוב עם מנגנונים הכוללים גלגלים על מנת להעביר את הכוח ולנצל אותו ליצירת תנועה כמו במכוניות, רכבות אוניות וכו'.
  • מנועי סילון: מנועי סילון מניעים מטוסים סילון, אך הם אינם יכולים לנחות ולהמריא ללא גלגלים.
  • רכבות ריחוף מגנטי מגלב: רכבות מגלב משתמשות בשדות מגנטיים כדי לרחף ולהניע את הרכבת, תוך הפחתת החיכוך.
    למרות שאין ברכבות אלה גלגלים מסורתיים, הם עדיין מסתמכים על גלגלים מסורתיים עבור פונקציות מסוימות, כגון מעבר בין סוגי פסי רכבת שונים או במצבי חירום.
  • רכבים עם מנועים חשמליים וסוללות: כלי רכב חשמליים משתמשים במנועים חשמליים ובסוללות להנעה, אך גם הם מסתמכים על גלגלים ליצירת תנועה אופקית.
    למכוניות חשמליות, למשל, יש מנועים חשמליים המשולבים במכלולים המורכבים מגלגלים.

לסיכום:

בעוד שאכן חלו התפתחויות ויש התקדמות טכנולוגית משמעותית בתחום התחבורה והמכונות, מרבית החידושים הללו פועלים בדרך כלל בשילוב עם הגלגל, ועדיין לא החליפו אותו.

הרעיון הבסיסי של הגלגל של יצירת פעולה מעגלית נותר מרכיב בסיסי ומתמשך בתחבורה מודרנית ויישומים תעשייתיים שונים.

באיזה שנים החל השימוש בגלגל באופן תעשייתי בתהליכי ייצור

שימוש בגלגלים כחלק מתהליכי ייצור תעשייתיים או ייצור מוצרים הוא התפתחות היסטורית מורכבת שהתרחשה לאורך תקופה ארוכה.

המעבר מעבודת כפיים לייצור ממוכן כלל שילוב של גלגלים וחידושים נוספים. להלן כמה אבני דרך מרכזיות בשימוש התעשייתי בגלגלים.

  • זמנים עתיקים: גלגלים שימשו בתחילה בימי קדם למטרות כמו ייצור חרס. במקרים רבים נעשה שימוש בגלגלי אבן לטחינת תבואה, בכוח האדם, חיות וגם בכוח המים.
    לכן זה יכול להיחשב כצורה מוקדמת של יישום תעשייתי של הגלגל. התפתחויות אלו מתוארכות לאלפי שנים, עם טווחי זמן ספציפיים המשתנים לפי אזורים גיאוגרפיים ותרבויות שונות.
  • תקופת ימי הביניים: גלגלי המופעלים בכוח המים וטחנות רוח נפוצו יותר באירופה במהלך ימי הביניים, במיוחד עבור משימות כמו טחינת תבואה ושאיבת מים.
    זאת היא צורה מוקדמת של תהליכי מיכון תעשייתיים.
  • המאה ה-18: המהפכה התעשייתית, שהחלה בסוף המאה ה-18, סימנה נקודת מפנה משמעותית.
    בתקופה זאת רואים שימוש נרחב בגלגלים מונעי מים, ומאוחר יותר, במנועי קיטור להנעת מכונות במפעלים.
    בתקופה זו חלה עלייה דרמטית בשימוש התעשייתי בגלגלים במפעלי טקסטיל, ברזל ותעשיות ייצור אחרות.

גם במאות האחרונות שואלים מי המציא את הגלגל אך ממשיכים להשתמש בו

  • המאה ה-19: במאה ה-19 חלה התקדמות נוספת בטכנולוגיה התעשייתית, כולל שימוש בגלגלים במסילות ברזל, בקטרים אמצעי תחבורה נוספים ומכונות ייצור.
    הפיתוח של פס הייצור על ידי הנרי פורד בתחילת המאה ה-20 חולל גם הוא מהפכה בתהליכי הייצור, תוך שימוש נרחב במסועים עם גלגלים כדי להעביר מוצרים לאורך קו הייצור.
  • המאה ה-20: במאה ה-20 הייתה קפיצה בהתפתחות של סוגים שונים של מכונות וציוד תעשייתי, שבכולם השתמשו בגלגלים בדרכים שונות.
    במאה זו התפתחו מכוניות, מטוסים ומגוון רחב של מכונות, שכולם הסתמכו על גלגלים לצורך ניידות ופונקציונליות.

חשוב לציין שהשימוש התעשייתי בגלגלים אינו מוגבל לשנה או עשור ספציפיים אלא מייצג התפתחות הדרגתית לאורך מאות שנים.
אימוץ הגלגלים בתהליכים תעשייתיים וייצור מוצרים היה מרכיב מרכזי בהתפתחות וקידום הטכנולוגיה וצמיחת התיעוש לאורך זמן.