רכב היברידי או קונבנציונאלי
במאמר שלפניכם נציג את שתי סוגי המערכות, מה כל מערכת עושה ומה הם היתרונות והחסרונות של אותה מערכת.
בשנים האחרונות הולכת ומתפתחת מגמת רכבים היברדים בעלי הנעה משולבת מנוע שריפה פנימית ומנוע חשמלי.
ניתן לחלק את אלו לשתי קבוצות עיקריות:
מערכת היברידית מקבילה ומערכת היברידית משולבת.
כיום רוב כלי הרכב ההיברדים הינם בעלי מערכות גם מקבילות וגם משולבות.
- במערכת המשולבת מנוע השריפה הפנימית עובד כל הזמן ואילו המנוע החשמלי מצטרף במקביל ונושא בחלק מהעומס, מתקבלת תוספת כוח /הספק בצריכת דלק נמוכה יותר.
- במערכת המקבילה המנוע החשמלי נושא בעומס עד תחום מומנט מסויים או מהירות שהוגדרה מראש.
במערכת המשולבת/מקבילה, 2 המנועים יפעלו בהתאם לדרישות העומס והמהירות הנדרשות תחת פיקוח וניהול מחשבי הרכב (מנוע / תיבת הילוכים).
ההינע החשמלי מסופק ע"י מערכת סוללת מתח גבוה 270-330 וולט.
מערכות אלו מצטיינות במידת זיהום אוויר נמוכה ביותר ותצרוכת דלק נמוכה מאוד.
טעינת הסוללה מתבצעת ע"י עבודת המנוע הקונבנציונאלי והן ע"י המרת האטה ע"י בלמים ו/או הורדת הלוכים בבלימה מתוכננת נכון.
מגמה חדשה נוספת המתחלקת ל-2: רכבים היברדיים פלאג אין ורכבים בעל הנעה חשמלית בלבד.
המערכת ההיברידית פלאג אין
מערכת זו מאפשרת טעינת הסוללה בעת מנוחה / חניה ממתח חשמל ביתי.
דבר זה מאריך את טווח הנסיעה בשימוש חשמלי וכן את חיי הסוללה ההיברידית.
רכב חשמלי
רכב חשמלי מלא זקוק תמיד לטעינה ממתח חשמל חיצוני, טווחי הנסיעה המוקנים ע"י סוללת מתח ברכב נעים בין 250 ק"מ ל-450 ק"מ כתנאי נסיעה רגילים עירוניים וחוץ עירוניים.
רכב שכזה זקוק אומנם לטעינה הן בחניה הביתי אך גם יכול להיות ניזון מתחנות טעינה מהירות כל עוד אלו קיימות ותפוצה מספקת.
כמעט כל יצרני הרכב עוסקים כיום בפיתוח ושיווק כל סוגי הרכב שפורטו לעייל, עדיין לא נס ליחו הרכב הקונבנציונאלי ובמיוחד ברכבי עבודה, מטען ומשאיות.
נציין שהתחבורה הציבורית גם היא במעבר למערכות היברידיות וחשמליות.
אם הגעתם עד לכאן כנראה שנהניתם מקריאת המאמר, יש לכם שאלות בנושא? כתבו לנו בתגובות ונענה בהקדם.